Centrul de presa
Jos Palaria, Pasarea de foc: primul spectacol de dans comunitar din Romania
07/09/2009Pasarea de Foc Primul spectacol de dans comunitar din Romania Bucuresti, 6 septembrie 2009. Aproximativ 1000 de spectacori au fost prezenti aseara, in Sala Mare a Teatrului National Bucuresti, la premiera primului spectacol de dans comunitar din Romania: Pasarea de Foc.
Acest proiect aduce impreuna 100 de tineri cu varste intre 11 - 22 de ani din Bucuresti, Brasov si Sibiu. Timp de cinci saptamani, sub atenta supraveghere a coregrafilor Royston Maldoom si Josef Eder, precum si a asistentului coregraf Martha Hincapie, acestia au participat la repetitiile intensive pentru a aduce in fata publicului roman spectacolul pe muzica lui Igor Stravinsky: Pasarea de Foc (www.pasareadefoc.ro).
Tinerii provin atat din medii sociale defavorizate, cat si din familii instarite, sunt tineri fara abilitati fizice deosebite, fara experienta in arta dansului si care nu s-au cunoscut pana acum. Cu sprijinul coregrafilor, copiii au oferit celor prezenti un spectacol de dans contemporan de exceptie, o performanta scenica demna de profesionisti, pentru care au fost rasplatiti cu aplauze indelungate.
Spectacolul Pasarea de Foc este prezentat in cadrul Festivalului International „George Enescu" 2009. O reprezentatie va avea loc si la Sibiu, pe 8 septembrie, in Casa de Cultura a Sindicatelor, ora 19:00. Pe termen lung, proiectul Pasarea de Foc deschide noi perspective, nu numai in domeniul artistic, ci si in cel al practicilor sociale din Romania. De asemenea, atesta alinierea la tendintele europene interdisciplinare si reprezinta un stimulent al creativitatii cu valente terapeutice pentru o societate aflata intr-o perioada dificila si un demers de promovare a tolerantei, increderii, spiritului de echipa si a disciplinei in randul tinerei generatii. Proiectul Pasarea de Foc inseamna dedicare si implicare din partea unor categorii variate de oameni. Este important de mentionat faptul ca peste 90% din bugetul proiectului (care se ridica la 180 000 de euro) a fost obtinut din Romania. Acest lucru demonstreaza faptul ca atat in domeniul public, cat si in cel privat exista la nivel decizional persoane care recunosc importanta proiectelor sociale, pe care le sustin, chiar si in perioade de criza, bazandu-si increderea pe doua criterii esentiale: valoarea proiectelor (beneficiul adus societatii) si continuitatea acestora (numai printr-un efort sustinut se pot produce cu adevarat schimbari).
Acest proiect a fost adus in Romania de Monique Gruber, presedintele Asociatiei Jungen Rumänen eine Chance!. Organizarea spectacolului a fost asigurata de If Magic, companie ce isi propune sa introduca pe piata locala concepte inedite de eveniment, pe care sa le transforme intr-o traditie, sa aduca impreuna organizatiile si indivizii cu idei novatoare. Irina Roncea, asistentul coregraf, si Oana Rotariu, junior assistant, fac parte din echipa care a pus in scena spectacolul Pasarea de Foc, pentru a-si insusi principiile si tehnicile specifice si a asigura viitorul conceptului in tara. Ele vor sprijini organizatiile si comunitatile locale sa puna in aplicare proiecte similare, adaptandu-le la nevoile sociale caracteristice. Ecoul acestei actiuni va fi amplificat si prin realizarea unui documentar, in regia tanarului cineast Tedy Necula, pe modelul filmului care a imortalizat un proiect similar coordonat de Royston Maldoom la Berlin. Toate aceste eforturi vin in beneficiul unor categorii diferite de oameni, cu efecte deosebite in dezvoltarea personala si sociala a celor aflati in situatii dificile si nu numai: copii, angajati, varstnici, someri, orfani, persoane cu dizabilitati, persoane aflate in zone de conflict etc. Cei care au sustinut prin orice modalitate Pasarea de Foc au inteles ca dansul comunitar este un instrument de motivare, terapie sociala, teambuilding, dezvoltare personala si stimulent al creativitatii.
Declaratii
Monique Gruber: "Proiectul "Pasarea de foc" face parte din povestea mea de dragoste cu Romania si cu romanii, tine de dorinta mea de a pastra legatura cu acest popor deosebit, in special cu tinerii, dupa ce m-am intors acasa, in Germania. M-am gandit cat de mult ar insemna pentru tinerii romani sa traiasca o astfel de experienta de creatie. Sunt convinsa de valoarea conceptului de dans comunitar in sine. Cred ca reprezinta un instrument inedit si puternic contra individualismului si prejudecatilor, le da speranta celor implicati, ii valorizeaza, le incurajeaza impulsul creator, le arata cat de puternici pot fi impreuna si ce lucruri extraordinare pot realiza daca au incredere in ei insisi si in cei din jur".
Royston Maldoom: "Nu ii privesc pe cei cu care lucrez prin prisma identitatii lor sociale, nici a dizabilitatilor lor. Pentru mine, ei sunt artisti, performeri, iar scopul nostru este sa cream un spectacol de clasa. Legaturile, energia, increderea, sunt generate in timpul procesului, dar nu acestea sunt obiectivul nostru final, ci calitatea actului artistic. Progresele obtinute pe plan social sunt rezultate secundare ale acestui proces. Unul din instrumentele cele mai importante in relatia noastra cu cei pe care ii indrumam este increderea cu care ii investim. Eu cred fara nicio urma de indoiala in capacitatea lor de a realiza spectacolul. Nu am avea niciun succes altfel".
Josef Eder: "Dupa ani de angajamente cu companii de dans profesioniste, intalnirea cu Royston m-a readus la dansul comunitar. Am inceput sa lucrez cu amatori. Este un sentiment foarte reconfortant sa dau mai departe acest dar care mi s-a oferit, la rindul meu, de a ma putea exprima prin dans. Secretul nostru este convingerea in puterea increderii. "Pasarea de foc" ne este un proiect deosebit de drag amandorura. L-am prezentat pentru prima oara in 2005, in Saarbrucken, si este prima piesa coregrafica pe care am creat-o impreuna cu Royston. Grupul de tineri romani este unul din cele mai receptive si mai motivate cu care am lucrat".
Alexandra Arnautu: "Propunerea lui Monique m-a cucerit in primul rand prin ineditul ei. Am vazut in dansul comunitar un dar valoros pentru comunitatile de orice fel, pentru iubitorii de arta si promotorii actiunilor sociale deopotriva, o dovada incontestabila a performantelor de nebanuit la care se poate ajunge prin motivatie si incredere. If Magic Events s-a angajat nu numai sa puna in aplicare proiectul, ci si sa sustina continuarea sa in Romania. Entuziasmul cu care a fost primit conceptul, atat din partea participantilor, cat si din partea organizatiilor este un semn incurajator al unei nevoi reale de astfel de initiative".
Autor: Roxana Avadanei